Aktualności

Oszustwo „na policjanta” – bądźmy szczególnie ostrożni

Data publikacji 20.12.2023

Mimo że cały czas ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za policjantów, ciągle odnotowujemy tego typu oszustwa. Oszuści wciąż wymyślają nowe historie mające nakłonić szczególnie osoby starsze do przekazywania swoich oszczędności. Wczoraj na terenie Stargardu niestety również została oszukana seniorka, która uwierzyła „fałszywemu” policjantowi. Kobieta straciła 37 tysięcy złotych oraz kosztowną biżuterię.

Do Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie zgłosiła się  72-letnia kobieta, która jak się okazało, niestety została oszukana tzw. metodą na policjanta. Jak ustalili funkcjonariusze do seniorki na telefon stacjonarny zadzwoniła kobieta, która podała się za pracownika poczty i wypytywała o jej adres zamieszkania. Chwilę później kobieta odebrała kolejny telefon, tym razem mężczyzna przedstawiający się za funkcjonariusza Policji. Poinformował ją o tym, że wcześniej dzwoniła oszustka, która wraz z grupą osób próbowała wyłudzić kredyt na jej dane osobowe. Mężczyzna dodał, że ta sama grupa osób dokonuje kradzieży z włamaniem do mieszkań i za chwilę ma zamiar wejść do mieszkania kobiety i ją okraść. Tylko przekazanie pieniędzy Policji na przechowanie może ją uchronić od utraty oszczędności. Stargardzianka uwierzyła, że rozmawia z mundurowym i zrobiła wszystko co jej kazał. Seniorka postąpiła zgodnie z instrukcją ,,policjanta’’ i spakowała pieniądze w kwocie 37 tysięcy złotych oraz kosztowną biżuterię i wyrzuciła je przez okno.

Ponawiamy apel i prośbę do osób młodych. Rozmawiajcie o oszustwach z waszymi rodzicami i dziadkami. Przestrzeżcie ich i przekażcie kilka cennych rad:

  • Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
  • Aby potwierdzić dane osoby dzwoniącej, najpierw należy rozłączyć połączenie, a dopiero później wybrać numeru alarmowego 112.
  • Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych.
  • W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! NIGDY nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe.
  • W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Przypominamy również jak zachować ostrożność w przypadku transakcji internetowych:

  • Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
  • Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku, zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
  • W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika, że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku, by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
  • Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
  • Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca sie pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.

asp. Justyna Siwarska

Powrót na górę strony